Meny
Søk

Topp 10 treningstrender for 2018

Her er spådommen som viser de mest populære treningsformene i 2018.

Forfatterne bak denne årlige listen sender ut elektroniske spørreskjema til tusenvis av fagpersoner fra forskjellige land. Ca 4000 treningseksperter har delt sine meninger om hva de tror blir de største trendene for 2018 når det kommer til trening og fysisk aktivitet. Listen er hovedsakelig basert på trender for det amerikanske markedet, men det er ingen tvil om at andre land lar seg påvirke av treningstrendene i USA. 

I fjor var det bærbare teknologiske enheter som havnet på førsteplassen. I år har dette punktet flyttet seg ned til plass nummer tre, og det er treningskonseptet HIIT som troner helt på toppen. På andreplass finner vi gruppetrening – som i fjor var på sjetteplass.

HER ER TOPP 10: 

1) HIIT 

HIIT står for Høy Intensiv Intervall Trening. Dette blir sett på som en tidseffektiv treningsform hvor man trener korte og intensive intervaller, for eksempel i en sirkeløkt. 

På Family Sports Club har vi flere gruppetimer med intervalltrening; Blant annet tabata mandager kl. 1745 og HIIT30 på torsdager kl. 1730.

Du kan booke deg på time her; https://www.fsc.no/timeplan-family-sports-club-skarnes.-logg-deg-inn-med-mobilnummer_247.html

2) Gruppetrening 

Treningskonseptet gruppetrening har eksistert i flere tiår og ifølge treningsekspertene vil det bare bli mer og mer i 2018. I 2016 ble gruppetrening rangert som nummer 20 på samme liste. I fjor var konseptet plassert som nummer 6, mens det i år er kommet opp på en andreplass. 

Har du enda ikke prøvd? På Family Sports Club Skarnes tilbyr vi opptil 30 gruppetreningstimer pr uke, både formiddag og kveldstimer. Les om vårt utvalg av gruppetrening her; https://www.fsc.no/gruppetrening_549.html

3) Bærbare teknologiske enheter 

Ulike apparater som smartklokker, pulsmålere/klokker og håndholdte GPS er eksempler på utstyr som har blitt et viktig verktøy, og hjelpemiddel for mange.  

4) Kroppsvekttrening  

Trening hvor man trener med sin egen kropp som motstand er blitt en populær treningsform både her i Norge, og i andre land. Tufte-parken er ett eksempel på kroppsvekttrening, men det kan i veldig stor grad utføres på ett treningssenter også.

På FSC Skarnes har vi ett queenax stativ som egner seg godt for kroppsvekttrening.

5) Styrketrening 

Trening for å øke styrke og muskelmasse er populært blant både menn og kvinner. Man ser også at å løfte vekter blir mer og mer populært i treningsprogrammer for blant annet pasienter med stoffskifteproblemer og i rehabiliteringstrening.

Vi har styrkeutstyr fra anerkjente technogym, i våre øyne en av de beste leverandørene av styrkeutstyr på markedet. Våre treningsinstruktører hjelper deg å trene hensiktsmessig og riktig. Ta kontakt med resepsjonen for å få satt opp en veiledningstime, timen er gratis for deg som er medlem!

6) Utdannede og sertifiserte treningscoacher 

Kunder vil ha treningsekspertise med utdannelse, samtidig som flere og flere trenere søker mer kunnskap som bidrar til å øke kompetanse og forståelse innenfor treningssjangeren. I dag finnes det mange ulike kurs og utdanninger som tar for seg treningslære og fysisk aktivitet.  Og tilbudet blir bare bedre og bedre.

På Family Sports Club Skarnes har vi dyktige og sertifiserede trenere. Ønsker du å se hva slags bakgrunn de forskjellige har? Trykk her; https://www.fsc.no/v%C3%A5re-ansatte_546.html

7) Yoga 

Yoga er en samling mentale og kroppslige teknikker med tilknytning til de indiske religionene buddhisme og hinduisme. Denne treningsformen er for mange en aktivitet som gir avkobling og en indre ro, samtidig som du kan få trent styrke, bevegelighet og smidighet. 

På Family Sports Club Skarnes tilbyr vi Yoga som gruppetrening mandager kl 19:45. Book deg på time her; https://www.fsc.no/timeplan-family-sports-club-skarnes.-logg-deg-inn-med-mobilnummer_247.html

8) Personlig trening 

Det er stor etterspørsel av dyktige personlige trenere, både fra enkeltpersoner og fra bedrifter. En personlig trener skal kunne kartlegge ditt utgangspunkt, dine mål, og dermed finne ut av dine behov for å tilpasse ett helhetlig og individuelt opplegg. Vil du være sikker på å nå målene dine, da kan det være veldig lurt å ta noen timer med en personlig trener.

Vi har flere dyktige personlige trener på Family Sport Club Skarnes, ta kontakt med resepsjonen for mer informasjon og priser. Du kan lese mer om personlig trening her; https://www.fsc.no/oppn%C3%A5r-du-ikke-resultatene-du-%C3%B8nsker-med-treningen-din%3F-da_545.html

9) Trening tilpasset seniorer 

Treningsprogram rettet mot eldre er viktig for å sikre trygge aktiviteter som bidrar til økt livskvalitet og bedre funksjonalitet i hverdagen. 

På Family Sports Club Skarnes har vi ett veldig godt senior miljø og mange setter seg ned for en kaffekopp og skravling etter trening, veldig hyggelig ?? Vi har også egen godt voksen time onsdager kl. 09.00, denne timen er spesialtilpasset de som er godt voksne og har en kombinasjon av kondisjonstrening og styrketrening.

10) Funksjonell trening 

Dette blir gjerne omtalt som trening med fokus på øvelser som gjør deg sterkere, og i bedre stand til å takle hverdagslige utfordringer og aktiviteter. Viktige stikkord er forbedring av balanse, styrke, kraft og koordinasjon.

Kilde: http://journals.lww.com/acsm-healthfitness/Fulltext/2017/11000/WORLDWIDE_SURVEY_OF_FITNESS_TRENDS_FOR_2018__The.6.aspx#O6-6