Hopp til hovedinnhold

Slik tenker du deg sterk med mental trening!

I blant kan tankene kverne og ta fokus. Få mer konsentrasjon og tilstedeværelse på trening og jobb med disse tipsene.

Av Family Sports Club

Noen ganger kan tankene kverne og forstyrre fokus. Det kan gå på bekostning av konsentrasjon og tilstedeværelse på jobb og på trening. Få tips til hvordan du kan ta litt mer styring slik at vante tankemønster ikke tar overhånd!

Lær fra de flinkeste folka

Toppidrettsutøvere er i særklasse når det kommer til å være tilstede både fysisk og mentalt både på trening og i konkurranser. En nøkkelegensap er å være bevisst på egne ressurser og hva man er i stand til å få til.

Hva om du også overfører noen av deres metoder til din hverdag? En arbeidsdag eller en treningsøkt er ikke det samme som et verdenscuprenn i storslalåm, men hadde ikke toppidrettsutøvere hatt tro på egne ferdigheter, hadde de neppe kommet over målstreken. Det samme gjelder deg.

Noen enkle grep

Vi kan lære mye av toppidrettsutøveres evne til å holde fokus, men å bedrive mentaltrening på høyt nivå er ikke gjort i en håndvending. Det finnes allikevel noen enkle grep som kan styre deg i riktig retning.

3 tips som trener din mentale styrke

  1. Finne riktig fokus. Det å være tilstede i det du skal foreta deg er essensielt for å få gjort en jobb eller gjennomført en effektiv økt. Prøv å tenk på når du hadde skikkelig god flyt sist. Hva gjorde du riktig?  Gjør pusteøvelser mens du lukker øynene. Visualiser hva du skal gjøre. Legg vekk mobiltelefonen og andre distraksjoner.

  2. Sett unødvendige tanker på pause. Altfor mange av oss har tusen tanker i hodet samtidig. Om det gjelder oppgaver på jobb, privatlivet eller på trening, så vil du kunne lykkes mye bedre om du har hodet der du er akkurat nå. Sannsynligheten er stor for at du kommer raskere i mål og rekker den treningen du hadde tenkt.

  3. Gjør noen små justeringer i hverdagen! Stå opp en halvtime før du pleier, planlegg uka bedre og bruk dødtiden din til å lese i en god bok istedenfor å scrolle på mobilen.

    Før jobb hver morgen kan du visualisere hvordan dagen kan bli, det samme gjelder treningen. Vær der du er når du er der, og våg å være beinhard i dine prioriteringer!

Summen av alle valgene du tar er det som teller. Start i det små, så vi du se at resultatene vil komme.