Meny
Søk

Styrketrening

Styrketrening for helsas skyld!

Styrketrening, et ord som får de fleste til å tenke på unge mennesker, kroppsfokus og sommerkroppen. Ungdom trener som aldri før, og aldri har nok kroppsfokuset vært større enn det er i dag. Det er forsåvidt bra at ungdommen trener, men mye viktig kunnskap går oss litt hus forbi og drukner i et fokus på utseende og kortvarig lykke på sommeren. For styrketrening er faktisk et ord som er viktigere for oss jo eldre vi blir.

Når sommeren kommer og sola skinner blir vi fort fristet til å trekke ut. Styrketrening er jo noe som hører vinteren til og da kan vi ta en pause til høsten kommer. Folk flest har mer lyst til å gå tur i skogen, jobbe i hagen, grille og kose seg. Og dette er såklart helt forståelig. Men hvor lurt er det?


Styrketrening viktig for helsa

Styrketrening for helsas skyld har ikke fått særlig fokus før de siste årene. Fokuset har vært rettet mot utholdenhetstrening og generell fysisk aktivitet, mens styrketrening som oftest blir forbundet med idrett, prestasjon og ikke minst utseende. Styrketrening er derimot veldig viktig for blant annet muskelmassen vår. Etter fylte 30 år synker muskelmassen vår sakte men sikkert, og etter fylte 50 synker den raskere. Aldersrelatert muskeltap er forbundet med redusert beintetthet, redusert hvileforbrenning, økning i fettmassen, metabolsk syndrom og dødelighet. Styrketrening to ganger i uka kan motvirke mye av muskeltapet, og dermed påvirke helsa vår. Regelmessig styrketrening hjelp og å holde forbrenninga opp med 100 kcal pr dag eller mer, noe som kommer godt med i kampen mot vekta.

I tillegg er styrketrening viktig for å kunne opprettholde daglig funksjon, spesielt etterhvert som vi blir eldre. Styrketrening gjør oss sterkere, gir oss bedre koordinasjon og balanse. Daglige oppgaver som å gå i trapper, bære matvareposene hjem eller bare det å gå en tur i skogen blir lettere når du jevnlig trener styrke.

Styrketrening forebygger også en del andre plager som kommer etterhvert som vi blir eldre. Ved å øke insulin sensitivitet, redusere bukfett og gi bedre blodsukkerkontroll forebygger styrketrening utvikling av diabetes 2. Styrketrening 2-3 ganger pr uke har vist seg å redusere blodtrykket, forbedre fettprofilien i blodet og forbedre blodgjennomstrømning i årene, og dermed forebygge mot hjerte og karsykdom. Etterhvert som vi blir eldre reduseres beintettheten i skjelettet vårt. Voksne som ikke trener styrke opplever som oftest en reduksjon på 1-3 % hvert år. De som trener styrketrening jevnlig kan motvirke denne nedgangen i kombinasjon med riktig kosthold (nok protein, vitamin D og kalsium).

Inaktivitet muskelstyrke

Det er ingen tvil at styrketrening er viktig for helsa vår. Men er det så farlig om jeg tar pause på sommeren?

Betydning av pausen du tar på sommeren er avhengig av flere faktorer som alder, treningsgrunnlag, treningsintensitet og ikke minst hvor lang pausen blir. En pause på 2-4 uker går stort sett greit for de fleste, men etter dette begynner både styrken og muskelmassen å bli redusert. Et problem med de som tar pause på sommeren er at det fort strekker seg over 3 måneder, og da blir reduksjonen betydelig større. Dette medfører at en må bruke tid etter sommeren til å hente inn igjen treningsgrunnlaget som en la opp på våren. Og vet du hva? Dette er lett å unngå. Alt du trenger å gjøre er å trene en gang per uke på det styrketreningsprogrammet du har fått satt opp. For noen vil det kanskje holde å ta ei økt annen hver uke, eller kanskje ta fri 3 uker, for å så starte opp igjen. Mulighetene er mange, men det viktigste er at du ikke tar for lang pause. Da må du ofte bruke ekstra tid på høsten til å ta igjen det tapte istedenfor å fortsette på det gode grunnlaget du trente opp på våren! Så selv om sola skinner og det kanskje frister mer å ligge på solsenga, kan det lønne seg for helsa og ofre 1 time i uka inne med litt styrketrening!

Hilsen Iben