Meny
Søk

Legen ble overbevist

Lege Bjørnar Brændeland gikk ned 17 kilo med EasyLife. Her kan du lese hvorfor han som lege er så strålende fornøyd med livsstilsprogrammet.

Helt fra ungdommen av har jeg vært det motsatte av treningsnarkoman og slankefanatiker, meget laidback og en stillesittende bokorm i faglitteratur. Men samtidig meget sosial og glad i god mat og godt drikke i venners lag. Også i min familiebakgrunn var trening et ukjent begrep. Utgangspunktet var derfor ikke av det beste da jeg selv høsten 2010 startet på EasyLife-programmet med formål å slanke bort vesentlige mengder av meg selv gjennom kostholdsomlegging og trening. Dette etter  å ha fått påvist høyt og behandlingstrengende  blodsukker, høyt blodtrykk, høye lipidverdier inkludert kolesterol og en forlengst påvist helsemessig truende overvekt. En overvekt som akselererte etter en større ortopedisk operasjon med skifte av kneledd.

Erfaring
Diverse kostholds- og slankeprogrammer jeg har prøvd de siste årene har gitt god effekt de første ukene, for så de påfølgende måneder å stige til høyere vekt enn utgangspunktet. Programmene bestod som regel av minimalisering av karbohydrater og fett til fordel for proteiner og grønnsaker. Etter hvert forstod jeg at muskelmassen ble redusert når muskelsukkeret ble brukt opp og kroppen måtte få energi gjennom nedbrytning av proteinet i muskulatur.

Gjennom egen erfaring og medisinsk faglitteratur  ble jeg etter hvert overbevist om at regelmessig styrketrening for å  beholde muskelmassen var avgjørende viktig  uansett kostholdsprogram. Diverse treningsformer ble forsøkt. Jeg var også innom et meget  velrenommert treningssenter uten å finne noen glede og særlig fremgang, og med en autogiro som ustanselig gikk og til slutt påførte meg 1000 kr. pr treningsøkt!

EasyLife - en forskjell
Via bekjente,  som selv hadde slitt med overvekt, ble jeg anbefalt å ta kontakt med en EasyLife-instruktør på mitt hjemsted Hamar. Mine bekjente hadde selv i mange år slitt med vektproblemer, men hadde oppnådd svært gode og meget synlige og langvarige resultater ved å følge EasyLife–programmet
Det første som slo en, var den vennligheten en ble tatt imot med. Smilende og vennlige ledere, ansatte og instruktører virket glade for å se deg!
Som ekspert på arbeidsmiljø og mellommenneskelige forhold var det  for meg en sann glede å også se det åpne, trygge og hyggelige forhold de har til hverandre. Dette smitter naturligvis over på brukerne av senteret .

Vennlighet
Instruktøren for EasyLife-programmet var meget vennlig, erfaren og kompetent, som gjennom samtale innga både menneskelig og faglig tillit. Skeptisk som jeg i utgangspunktet var, møtte jeg her en instruktør med meget god og oppdatert faglig innsikt som hun også hadde evne til å formidle.

Instruktørens meget grundige forberedelser til hver time og formidlingsevne innga tillit og respekt.

Den generelle vennlighet, trygghet og åpenhet som preget miljøet medførte at  deltakerne raskt ble  trygge på hverandre og på den måte våget å eksponere seg og å bidra. At instruktøren ukentlig sendte oss påminnelser, råd og tips på SMS gjorde et vi følte oss ekstra godt ivaretatt.

Livsstilsendring
Det som appellerer til meg som kursdeltaker er at EasyLife ikke er et tradisjonelt slankekurs, men livsstilsendring over tid.  Det tar tid, lang tid. Det at deltakerne følges opp og også blir testet og målt over 6 måneder er et absolutt nødvendig. Kurset går tilstrekkelig lenge til at deltakerne føler velvære med et nytt og sunnere kosthold som de i løpet av perioden har blitt komfortable med.
Vektreduksjonen i seg selv gjør at man føler seg lettere i kroppen, og fysiske anstrengelser tåles bedre sammenlignet med startfasen -  i seg selv inspirerende til å vedlikeholde kostholdsendringen.

Norsk kosthold
Den innledende fase, med hovedvekt på kosterstatningspulver, ga samtlige deltakere et kick og inspirasjon da vi erfarte vektreduksjonen de første ukene.
Det fins kosterstatning med lavere kaloriinnhold, og mange lar seg sikkert påvirke av det. Men når jeg har lest grundig gjennom innholdsbeskrivelsen i EasyLife-kosterstatteren,  ble jeg overbevist. Ikke bare inneholder den tilstrekkelige mengder med vitaminer,  mineraler og sporstoffer, men også tilstrekkelig mengde fiber, karbohydrater, sunt fett og Omega 3. Hele 30 prosent  av energien i posene kommer fra fett, sunt fett.Dette er viktig, og bør være fordelingen også i et normalt kosthold.

Fettløse og karbohydratfattige kurer fører til at energien  som kroppen må ha for å vedlikeholde vitale organer tas fra muskelsukker og muskelproteiner. Dermed brytes ikke bare muskefibre ned, men også andre proteinstrukturer som har med dannelse av motstandstoffer, immunsystem og blodlegemer.

Ideell sammensetning
Sammensetningen  i EasyLife-kosterstatteren gjenspeiler en tilnærmet ideell normalfordeling i et helsemessig forsvarlig kosthold.
Allikevel er kalorimengden såpass lav at nedbrytningen av fett fra fettlagrene til ketoner  settes i gang og bidrar til å minke sultfølelsen. Dette gjør det lettere  å forlenge pulverfasen, en fase hvor deltagerne støtter hverandre og blir inspirert av instruktøren.

Den videre bevisstgjøring av næringsstoffenes sammensetning, langsom reduksjon av pulvermengden og den sakte utvikling mot et normalt  sunt kosthold, men denne gangen et bevisst kosthold slår mer og mer rot. Her er også den mental treningen svært viktig.

Dette tar tid, og det er en av årsakene til at  anbefaler jeg EasyLife-programmet. At EasyLife også knyttes opp mot styrke- og kondisjonstrening for å bevare muskelmasse, og dermed opprettholde forbrenningen, er avgjørende for resultatet på sikt.

Inspirerende
Tilbake til min egen historie: Etter startsmerter, andpustenhet og betydelig slitenhet i den innledende fase visste jeg at det var nå eller aldri. Skippertakenes tid var forbi og livshorisonten kortere.

Jeg la derfor opp til et styrketreningsprogram under kyndig veiledning som jeg sannsynligvis ville greie å overholde. Spesielt la jeg merke til at knesmertene avtok under og etter trening  pga økt blodsirkulasjon.
Dette inspirerte til daglig trening i ukedagene. I tillegg til styrketrening,  ble jeg anbefalt kondisjonstrening gjennom spinning med gradvis intensitetsoppbygging, mest for å forbrenne mer kalorier.

Helsemessig gevinst
Etter hvert som styrken økte, forsvant knesmertene. Jeg kunne løpe i trapper og gjennomføre gange i raskt tempo. Andre helseproblemer som avtok i løpet halvåret  var en normalisering av blodtrykk, betydelig bedring av et blodsukker som ikke lenger krever medisinering, normalisering av kolesterol og lipider.

Regelmessig trening og mosjon over tid  øker konsentrasjonen av kroppens smertedempende og stemningshevende hormoner som endorfiner og enkefaliner.

Etter seks måneders aktiv trening  opplever jeg dette som lystbetont, så lystbetont at jeg velger å fortsette med min trening.

At jeg skulle få en hjemmefølelse til et treningssenter hadde nok fått andre til å besvime om dette ble sagt få år tilbake, men slik har det blitt  - selv om det ikke er gratis. Dog er det verdt hver eneste krone!