Hopp til hovedinnhold

Få opp julepulsen!

Adventstiden er i gang og julestresset nærmer seg. Med dette enkle juleprogrammet kan du sanke inn litt ekstra energi!

Bli ferdig med adventstrening på under 10 minutter! 

Programmet består av 6 øvelser.

  • Jogg på stedet
  • Armhevinger på knærne
  • Bensenk annenhvert ben
  • Utfall frem og til siden
  • Sidesteg med hopp i firkant
  • Båten med benstrekk


Hver øvelse utføres i 30 sekunder med 15 sekunder pause mellom hver øvelse.

I løpet av pausen gjør du deg klar til neste øvelse. Etter at du har gjennomført alle seks øvelsene, tar du deg en pause på 1 minutt før du gjør et sett til. Etter ca. syv minutter har du både fått opp pulsen og trent hele kroppen.

Gjenta gjerne hele settet 2-3 ganger for enda større treningseffekt. 

Jogg

Spark hælene mot setet samtidig som armene beveges opp og ned.

Armhevinger på knærne

Utgangsposisjon er på alle fire. Plasser hendene litt utenfor brystet og senk overkroppen rolig ned og opp. Behold ryggen i samme posisjon under hele øvelsen.

Bensenk annethvert ben

Legg hendene under setet og press korsryggen ned mot hendene dine. Løft bena så du får 90 grader i hofteleddet. Senk så annenhvert ben ned mot gulvet. Pass på at du beholder samme posisjon i ryggen under hele øvelsen.

 

Utfall frem og til siden

Start med føttene samlet og hendene på hoftene. Ta et langt skritt frem med det ene benet og utfør et utfall, du skal ha 90 grader i kneleddet. Returner til utgangsposisjon og snu 45 grader,  ta et nytt utfall med samme ben. Returner til utgangsposisjon og gjenta med det andre benet.

Sidesteg med hopp i firkant

Ta et steg ut til siden og legg på ett hopp. Ta så et steg frem kombinert med et hopp. Samme til andre siden og bakover. 

 

Båten med rotasjon og benstrekk

Start sittende med bena løftet opp fra underlaget. Rotér til den ene siden samtidig som du strekker ut motsatt ben. Ta deg tilbake til midten samtidig som du henter opp benet igjen. Gjenta øvelsen til motsatt side og med det andre benet.  

Jeg vil komme igang med trening!