Meny
Søk

Timebeskrivelse

FortGjort - alle treningsøktene i FortGjort varer i 25 min

KRAFT - muskler og styrke,

Det er viktig å trene opp styrken i kroppen for å få god helse. Du kan raskt oppnå gode resultater ved å velge en av gruppetrening aktivitetene i denne kategorien. Brukervennligheten gjør at alle kan begynne med en gang.

FortGjort - styrke med stang,

Med vektstang kan du trene de større musklene i kroppen Du arbeider i ditt eget tempo, og du velger selv hvor tung vektstang du vil bruke. Tidseffektiv trening av hele kroppen.

FortGjort - Mage rygg,

En sterk holdning er alfa omega for at kroppen skal ha det bra i hverdagen. FortGjort mage rygg styrker kroppens midtparti ved hjelp av øvelser for magen og ryggen. Du velger selv om du vil gjennomføre lettere eller tyngre øvelser - ta utgangspunkt i dagsform og nivå. Alle øvelsene gjøres sittende eller liggende på en matte.

FortGjort - Funksjonell trening,

Strekke seg opp til den øverste hyllen i boden, gå ut av bilen, bøye seg ned for å knyte skoene..trene slik du lever. FortGjort funksjonell trening bygger opp en funksjonell styrke, bevegelighet og balanse i kroppen, som du kan bruke i hverdagen.

GLEDE - Dans og rytme,

Alle som vil, kan danse. Dans har en magisk effekt på både kropp og sjel. Selv om man bruker energi når man gjennomfører gruppetrening aktivitetene i denne kategorien, får man dobbelt så mye energi tilbake.

ForGjort - Høy puls,

Er inspirert av tradisjonell trening. Du kan forvente deg musikk som gir energi og en time som er kreativ og morsom. Med FortGjort høy puls forbedrer eller vedlikeholder du kondisjonen, og du får også høyere forbrenning i kroppen av de puls stimulerende bevegelsene og øvelsene.

FortGjort - Danse Afro,

Her får du nyte store og deilige bevegelser, inspirert av afrikansk dans. Afrikanske rytmer og en enorm bevegelsesglede symboliserer FortGjort Danse Afro. Her er det ingen fasit. Lukk øynene og nyt.

FortGjort - Danse mix,

Her slipper du å velge. I FortGjort Danse Mix får du det beste av alt. Beveg deg og slipp deg løs til nye og gamle favorittlåter. Musikkens karakter setter preg på dansebevegelsene.

TID - Start og stopp,

Her handler timen om start og stopp. Vi jobber på tid. Du jobber i eget tempo i forskjellige tidsintervaller, kort og lange. Klokken bestemmer og musikken er ikke så fremtredende.

FortGjort - Multi Trening,

Består av kondisjons- og styrkeøvelser der du hver gang utfordrer deg selv basert på ditt eget nivå. En liten serie av enkle og effektive øvelser eller bevegelser blir gjentatt så mange ganger at du rekker på et visst antall sekunder. Deretter følger en ny serie.

FortGjort - Kjerne- og balansetrening,

Fokuserer på å forbedre stabiliteten i magen og ryggen. Her får du fire positive treningseffekter - stabilitet, balanse, bevegelighet og styrke. Med effektive og morsomme øvelser og bevegelser får du sterkere kjernemuskulatur og bedre kroppskontroll. I tillegg utfordrer du balansen din. Dette gjøres stort sett i stående posisjon, og på den måten bruker du mer av kroppen din under treningsøkten. I denne aktiviteten trener du i ditt eget tempo og basert på ditt eget nivå etter tid.

FortGjort - Bevegelighetstrening,

De aller fleste er stive og har smerter i kroppen fordi de sitter mye stille og har mange monotone bevegelser. FortGjort bevegelighetstreningen er basert på at vi varierer mellom dynamiske/funksjonelle bevegelser serier, med fokus på naturlige bevegelser i kroppen, og tradisjonelle uttøyning. Denne timen er din beste venn når du vil forbedre eller vedlikeholde bevegeligheten eller smidigheten din.

Andre gruppetreningstimer vi tilbyr:

BodyBalance

BodyBalance reduserer stressnivået og gjør deg konsentrert og rolig.

BodyBalance er en perfekt blanding av yoga, tai chi og pilates. Ved hjelp av en serie av nøye utvalgte bevegelses kombinasjoner trener du styrke, balanse og bevegelighet til vakker og tilpasset musikk. Blandingen av teknikker og bevegelser gir deg både en fysisk treningsøkt og indre balanse og harmoni.

BODYBALANCE passer for alle. Du får alternative øvelser hele veien hvis du er helt ny

Bungee

Enkelt og morsomt treningskonsept der hele kroppen blir utfordret! Det er lagt opp til at kroppen skal gå igjennom en komplett treningsøkt av både utholdenhet, hurtighet, spenst og styrke. I Bungee-training konseptet jobber du hardt, sammen med en partner eller i gruppe, etter intervallprinsippet. Det vil si at partneren din må jobbe aktivt for å holde deg igjen ved bruk av den unike Bungee cardiostrikken.

Catslide

Effektiv, funksjonell og intensiv styrketrening som utfordrer hele kroppen. Aller mest må du jobbe med kjernemuskulaturen (coremuskulatur) som er de dype rygg og magemusklene. Vi bruker matter når det er mest effektivt, men timen har også innslag av klassiske elementer fra yoga, styrke- og balansetrening. Det brukes fire svarte matter, som glir mot gulvet. Belastningen reguleres gjennom størrelsen på bevegelsene og antall kontaktflater i underlaget. Fordi det kan gjøres individuelle tilpasninger gjennom hele timen, ut fra hvor sterk en er, kan både nybegynnere og supermosjonister møtes i samme time.

Funksjonell styrke

Funksjonell trening blir ofte omtalt som hensiktsmessig trening, i den forstand at det fokuserer på øvelser som gjør deg sterkere og i bedre stand til å takle hverdagslige gjøremål og aktiviteter. Funksjonell trening utfordrer stabilitet og bevegelighet ved å styrke samspillet mellom musklene i kroppen.

Hensikten med funksjonell trening er ikke først og fremst å få en sterk kropp som ser bra ut, men som fungerer bra og som gjør deg bedre rustet til å takle hverdagslige gjøremål, alt fra å gjøre husarbeid til å skifte hjul på bilen. Derfor er denne formen for trening viktig for både menn og kvinner i alle aldre!

Kickboksing

Kickboxing er en spennende kampsport og treningsform som kan utøves på forskjellige måter. God teknisk innføring i kickboksing. Timen består av teknikk, styrke, utholdenhet og kroppsbeherskelse. En godt sammensatt time hvor man trener hele kroppen. Passer for alle uansett alder og fysisk form. Kickboksing er effektiv trening, i tillegg til at det er morsomt og variert.

Pilates

En rolig time som virker forfriskende og gir deg ny energi. Vi styrker indre muskulatur med hovedfokus på mage og rygg, skjelettmuskulaturen.

Pilates kan gi deg sterk og stabil kjernemuskulatur, god holdning og en kroppsbevissthet som følger deg ut fra treningssalen og inn i hverdagen.

Step 2

Her henter vi inspirasjon fra Aerobics og flytter den over på stepkasser. Vi jobber med steg, kombinasjoner og blokker. Det betyr at denne timen passer for deg som ønsker litt større utfordringer mht. koordinasjon og øvelser. Treningens hoveddel er en lengre kondisjons sekvens med heftige og kule stegkombinasjoner på stepkassa.

Step styrke

Her får du to i én – både kondisjon og styrke. Enkle og effektive trinn på stepkassen sammen med fengende musikk og masse energi fra instruktør. Du får en smakebit av høy puls under hver kondisjons sang. Styrken utføres med egen kroppsvekt, manualer og/eller vektstang. Timen starter med oppvarming. Deretter annenhver sang step og styrke. Du styrer selv intensiteten under timen, har du lyst kan du ta deg skikkelig ut!

Styrke

Det er mange måter å utvikle styrken i kroppens over 600 muskler på. Du kan velge å trene med frie vekter og manualer, i stasjonære apparater eller med egen kropp som belastning. Ved deltakelse på gruppetimer med styrke, vil du få god og kyndig veiledning på mange gode og hensiktsmessige øvelser som du kan ta med deg videre i din styrketrening.

Forskning de siste 30 årene har vist at styrketrening også gir betydelige helsegevinster. Styrketrening kan forebygge en rekke livsstilssykdommer og øke livskvaliteten hos unge og eldre personer.

Styrke m/stang

En styrketime som gir deg raske resultater. Vi jobber hovedsaklig med de store muskelgruppene gjennom øvelsene knebøy, utfall, markløft, sete, lår, overarmer, underarmer, skuldre.Tanken bak denne treningsformen er at du skal gjøre mange repetisjoner og dermed trener utholdende styrke. Her skal det svettes! Passer for alle, da du selv regulerer på vektene ut fra dine egne forutsetninger.

Sykkel

Sykkel i sal er ved riktig innstilling av sykkelen en skånsom treningsform. Sett av et par minutter den første gangen du skal være med sammen med instruktøren, så du får hjelp til innstillinger som passer deg.

Gjennom kombinasjoner mellom instrukser fra instruktøren og musikk blir du ledet gjennom ulike typer løyper.

De aller fleste instruktørene har en løypeprofil på storskjerm, hvor du kan tilpasse pulsen etter hvor i timen du er og i tillegg har oversikt over full løypeprofil. Dette gjør det lettere for deg å disponere kreftene gjennom hele økta.

Sykkel deles inn i ulike intensitetsgrader:

Sykkel 1

Denne timen passer perfekt for deg som er nybegynner. Her får du god hjelp til innstilling av sykkelen, og i tillegg er instruktøren veiledende når det gjelder teknikk gjennom hele timen. Denne timen er på 45 minutter, som i tillegg gjør det lettere for deg som er ny til å disponere kreftene. Denne timen fungerer også godt for den erfarne syklisten, som kan kjøre med litt lavere puls og kombinere den med enten annen trening eller videre sykling i etterkant.

Sykkel 2

Denne timen har en litt høyere grad av intensitet enn en Sykkel 1.Timene er delt inn i alt fra en til flere topper, hvor man kjører variabel grad av intensitet, men hvor pulsen bygges sakte men sikkert opp. Disse timene var normalt i 60 minutter.

Intervall

Disse timene er intensive og bygger puls mot høy intensitetssone flere ganger i løpet av 60 minutter. Dette er timen for deg som vil jobbe og presse deg hardt.

Langkjøring

Denne timen kjøres med en lavere intensitet i 90 minutter. Du ligger moderat eller lavt i puls over lang tid, og holder en jevn flyt gjennom hele økta.

TRX

TRX slyngetrening bygger styrke, fleksibilitet, balanse og utholdenhet og brukes av personlige trenere verden over. Men ‘s Health kåret TRX til årets beste treningsverktøy! Alle som driver treningssenter ønsker å være i forkant med nye trender. TRX er et produkt som tilfredsstiller alle kundegrupper, uansett nivå. Kom igang med TRX-gruppetrening eller gi dine personlige trenere et ekstra treningsverktøy.

Zumba

Er en svært løssluppen trenings- og danseform. Det er ingen kjempevanskelige bevegelser, og den grunnleggende ideen er at man skal ha det morsomt og le mye mens man gir alt. Zumba er ikke bygd opp som en lang koreografi, men derimot i små biter, slik at du ikke behøver å huske så mye av gangen.I Zumba er det plass til alle uansett nivå og alder. Du trenger ikke å se ut eller bevege deg på en bestemt måte for å være med og føle deg som en del av gjengen. Slå deg løs til musikken, og du kan ikke unngå å komme i godt humør!

Yoga

Handler om å lytte til kroppen, og om å stilne sinnets aktivitet. Alle kan komme på timene.  Vi gjør enkle øvelser som passer uansett hvilket nivå man er på. I yogatimene åpner vi kroppen i alle retninger, og skaper mer «space» i leddene. Vi løser opp spenninger i kroppen og i bindevevet, og jobber  med særlig fokus på hofter, skuldre og bryst/ rygg. Vi jobber også kontinuerlig med pusten. Yoga handler om å lytte innover og lytte til seg selv. Det er/ skal være uten prestasjoner og uten fokus på å «gjøre», slik det er mye av i hverdagen vår ellers. Det handler om å være med det som er i deg. Din kropp og dine følelser, tanker og spenninger - og akseptere det.

Eventer

Innimellom dukker det opp timer som er «annerledes» og som ikke har en klar definisjon. Her har instruktøren mulighet til å leke litt,og kan også kjøre lengre økter enn normalt. Innimellom er det også flere instruktører som deler på et event. Disse timene legges også inn i Suunto, som er vårt pulsprogram på storskjerm, hvor kundene kan både følge puls grafen og løypeprofilen.