Hopp til hovedinnhold

Slik lærer du å stå på hendene

Med en god dose tålmodighet kan du lære å stå på hendene. Som bonus trener du hele kroppen.

Av Family Sports Club

Stå på hendene er et supert mål

– Å stå på hendene er noe mange av oss lærte som barn, men som vi ikke har holdt vedlike som voksne. Det er fullt mulig å lære seg dette på nytt, sier personlig trener Ståle Sjøvoll i Bodø.

Han holder kurs i å stå på hendene og lærer han mange PT-kunder nettopp dette.

– Du har kanskje ikke behov for å stå på hendene i hverdagen, men det er god trening. Når du klarer å stå på hendene i 30 sekunder er du sterk og har god balanse, sier Ståle.

Han mener at et mål om å stå på hendene kan være et optimalt mål for mange.

– Det er spesifikt, oppnåelig og krevende. Ja, rett og slett et perfekt mål, sier han.

Begynner med litt teori

For deg som vil klare å stå på hendene, anbefaler Ståle alltid med kort teoretisk innføring. Det gjør han med å sette byggeklosser på hverandre for å illustrere hvor viktig det er med et stabilt grunnlag for å stå støtt.

– Ved å bruke klossene viser jeg visuelt at du trenger en god grunnmur og hvordan klossene må stå i forhold til hverandre for å stå så stødig som mulig. Den kunnskapen tar vi med oss inn i treningen, sier Ståle.

Håndleddene er viktige

Når dette er etablert, trenes håndleddenes bevegelighet. Deretter hvordan du bør posisjonere håndleddene og skuldrene.

– Vi jobber blant annet med hvordan du skal ha hendene i forhold til til bredden på skuldrene, og hvordan de skal holdes  loddrett ned fra skulder til hånd. I denne fasen sitter kunden på knærne og kjenner hvor trykket skal ligge, forteller han.

Jobber ledd for ledd

Ståle fokuserer hele tiden på de små detaljene som kreves for at du skal lykkes. Misser du i starten, vil det få følgefeil som gjør at du neppe klarer å stå på hendene.

– Vi jobber med ledd for ledd. Når kunden har fått forståelse av teknikk og  har god bevegelighet starter vi med å stå på hodet for deretter å stå på hendene, sier Ståle.

Han starter med at kunden står på hendene mot en vegg, for etter hvert å slippe taket og stå lengre og lengre.

– Vi starter med å holde posisjonen i fem sekunder. Deretter ti og etter hvert 30 sekunder, forteller han.

For å bli god til å stå på hendene,bør du også trene styrketrening, bevegelighetstrening og trene kjernemuskulaturen spesielt. Det gjør du i forbindelse med egne økter.

Tålmodighet er nødvendig

Hvor lang tid det tar å lære, er individuelt. Sikkert er det at du trenger en god porsjon tålmodighet for å lykkes.

– Dette er en øvelse det tar tid å lære. Mange synes det går sakte, og vil gjerne se raskere resultater. Som personlig trener tenker jeg at det er fint at kunder erfarer at det tar tid å nå hårete mål. Når du da klarer det, betyr det gjerne noe ekstra å lykkes, sier Ståle.

I sommer har han flere workshops både ute og inne.

– Det er en trend at flere ønsker å lære unike ferdigheter samtidig som du trener kroppen generelt. Og dette er definitivt en ferdighet du kan briljere med i sosiale sammenheng, sier Ståle.

Kort oppsummert – tips til deg som vil stå på hendene

  • Tren bevegelighet for håndleddene
  • Lær deg å posisjonere håndleddene i forhold til skuldrene
  • Fokuser på detaljer og tren ledd for ledd
  • Stå på hodet mot en vegg i starten
  • Slipp etter hvert taket og stå på hendene mot en vegg
  • Slipp etter hvert veggen og stå på hendene
  • Forleng tiden du står på hendene. Start med tre sekunder og øk sakte men sikkert lengden

Fordeler med å stå på hendene

  • Du lærer deg å fokusere på detaljer for å nå mål
  • Du trener store deler av kroppen
  • Du lærer deg romorientering fordi du konsentrerer deg om hvordan kroppen plasseres til enhver tid
  • Du får en ferdighet du kan briljere med i sosiale sammenheng
Å stå på hendene er noe mange av oss lærte som barn, men som vi ikke har holdt vedlike som voksne. Det er fullt mulig å lære seg dette på nytt!
Ståle Sjøvoll, Personlig trener, Stamina Trening Bodø