Hopp til hovedinnhold

Sunne mattips til deg som er mye på farten

Er du mye på farta vil er du kanskje kjent med at gode matvaner lett glipper. Her får du noen enkle tips som kan bidra til en litt sunnere hverdag.

Av Family Sports Club

Å spise jevnlig er viktig for å holde et stabilt blodsukker og et godt humør. Spiser du jevnt, nok og riktig sørger du også for at du ikke havner rett i sukkerskåla når du kommer hjem etter jobb eller skolen.

Dårlig planlegging kan gi raske og usunne matvaner

Lag deg en liten boks med usaltede nøtter, rosiner og noen biter mørk sjokolade å ha i vesken. Et eple eller en banan er også gode alternativer når vi trenger raskt påfyll. Drikk rikelig med vann og når du først har muligheten til å spise et ordentlig måltid, sørg for at det gir deg energi og at måltidet gir proteiner, karbohydrater og fett.

Hvis du vet du kommer til å få en travel morgen kan du lage en smoothie kvelden før som du kan ta rett ut av kjøleskapet og ha med i hånd.

Energibarer eller proteinbarer kan også være raske og enkle løsninger. Bare pass på at dette ikke tar over for et vanlig variert kosthold. Planlegging vil være nøkkelen dersom man vet at tidsklemma er stor.

Tre gode tips til deg som trenger litt kjappe løsninger

  1. Forbered små, enkle måltider på forhånd som du kan ta med deg i veska eller sekken.
  2. Hvis du skal være borte fra et kjøkken store deler av dagen kan det være en fordel å ha med noe som ikke er avhengig av kjølig temperatur. Energibarer, usaltede nøtter, eller frukt vil være gode alternativer her.

  3. Dersom du må gå for hurtigløsning på bensinstasjon eller kiosk, se etter yoghurt uten sukker, frukt eller salat. Unngå mat med mye sukker og fett.