Hopp til hovedinnhold

Enkel og sunn middag for hele familien

Variasjon i matveien kan være vanskelig, spesielt middagsmåltidene kan være utfordrende. Her får du noen enkle tips som kan gjøre det hele lettere å velge sunt!

Av Family Sports Club

De aller fleste ønsker noe som er kjapt, enkelt, sunt og billig. Mange ender opp med det samme til middag uke etter uke og det blir vanskelig å prøve ut nye oppskrifter og skape større variasjon.

Ta utgangspunkt i det du liker og prøv deg frem med sunne varianter. Gå ut ifra helsedirektoratet sine anbefalinger om fisk 2–3 ganger i uken, magert kjøtt og mye grønnsaker.

  1. Se hva du har av råvarer i fryseren og kjøleskapet. Planlegg middagsmåltidene basert på noe av det du har fra før, og gjør innkjøp på det du mangler.

  2. Planlegg måltidsuken for å sørge for variasjon mellom fisk, kjøtt, grønnsaker og annet.

  3. Gjør det meste klart kvelden før, så slipper du å stå lenge på kjøkkenet etter jobb.

  4. Inkluder familien i middagsplanleggingen, la alle ha et ord med i planen. Dersom pizza er et ønske kan dette fint legges til helgen. Kanskje en grovere bunn eller et sunnere fyll kan gjøre dette til en hverdagsrett.

  5. Søk på nettet og lag deg en liste med nye retter du ønsker å prøve, sett i gang med en ny oppskrift hver uke. Jeg kan garantere deg noen nye smaksopplevelser.

Du vil kanskje også lese om: