Meny
Søk

YOGA FOR HELSEN

Les den sterke historien til Veronika

Veronika Jørgensen, 42 år, yogainstruktør

Jeg vokste opp med ballett, løping og kickboxing som mine interesser i ungdommen. Utdannet sosionom med bakgrunn i et ønske om å hjelpe mennesker. Jobben tok over hele livet mitt, hvor jeg tok med meg jobben hjem og stadig gikk og tenkte på hvordan jeg kunne hjelpe menneskene jeg jobbet med enda mer. Utfallet ble mye stress og utbrenthet, dette også med bakgrunn i egne traumatiske opplevelser i barne og ungdomsår. Etter å ha vært sykemeldt i lang tid våknet jeg opp en morgen og fant ut at dette livet var ikke verdt å leve. Jeg var så langt nede, og jeg var nødt til å gjøre en endring. Jeg søkte meg på rehabilitering for alkoholavhengighet og våren 2012 var jeg klar for hva livet kunne tilby som rusfri. Ettersom jeg fant tilbake til trening og spesielt yoga og mindfulness i 2012, har min livskvalitet økt betraktelig og jeg er nå kvitt stressrelaterte sykdommer og plager, som kroniske senebetennelser (bla. musearm, tennisalbue), IBS, kronisk bihulebetennelse, depresjon, spiseforstyrrelser, avhengigheter, stress, angst, bekymringer og uro. Spesielt etter at jeg fant «min» yoga for 2,5 år siden, Ashtanga yoga, opplevde jeg virkelig på kropp og sinn hvor gode effekter yoga kan ha og det ga meg klarhet i hvorfor jeg hadde hatt de plagene jeg hadde hatt og hvordan jeg kunne fortsette å holde meg frisk. Dette følte jeg sikkert berørte mange mennesker, det å oppleve noe traumatisk som setter spor i form av spenninger og stress. Da jeg følte at de ulike avhengighetene og stresset jeg hadde hatt var for å fortrenge mine følelser. Spesielt omkring traumatiserende opplevelser jeg hadde hatt som hadde skapt dyp frykt i meg. Gjennom yoga klarte jeg å bli kvitt denne frykten og jeg fikk en klarhet og en kontakt med egen kropp og sinn som gjorde meg frisk. Da jeg innså at dette var en mye bedre måte å hjelpe mennesker på hadde jeg lyst å formidle det videre og startet min utdannelse for å best mulig kunne undervise yoga. Jeg begynte på medisin grunnfag i 2017 for å lære mer om anatomi og fysiologi, hvordan kroppen vår fungerer, herunder også læren om organer, og hormoner og nervesystemet vårt. Våren 2017 tok jeg en instruktørutdannelse/fordypning i Ashtanga Vinyasa Yoga, primary series. Jeg holder for tiden på med intermediate series, og lærer meg de ulike asanas/stillinger/øvelser her.

Jeg brenner veldig for de helsemessige effektene yoga har og særlig etter å ha blitt i mitt livs beste form psykisk og fysisk selv; med økt ro, konsentrasjon, utholdenhet, energi, overskudd og ikke minst livsglede! Spesielt fokus på pusten vår og hvor viktig det er å puste riktig, særlig i forhold til langvarig stress og økt kortisol i kroppen og at dette på sikt kan gi skader/sykdommer/plager som kan bli av alvorlig/kronisk art. Dette syns jeg er så viktig å kunne formidle gjennom trening, så jeg har nå i februar 2018 også påbegynt en instruktør-utdannelse i mediyoga. Mediyoga er øvelser som man gjennom forskning har kunnet påvise har effekt på ulike plager/sykdommer og er et utdannelsestilbud for de som har medisinsk grunnkompetanse.

I august 2017 startet jeg som gruppeinstruktør på FSC-KMT. Jeg underviser «pranayama» som er ulike øvelser i kontroll over pusten vår, tirsdager kl 08.15-08.25. «Yoga for alle»,tirsdager kl 08.25-09.25 og onsdager kl 12.00-13.00. «Yoga for alle» er ulike øvelser tilpasset for alle uansett funksjonsnivå og erfaring. Her finnes modifiseringer for alle og det er pusten som er viktigst å få med seg, ikke hvor langt man kommer i en posisjon. Timer passer også for de som driver med annen idrett, for avspenning av stive muskler, bedre pusteteknikk og økt fleksibilitet,balanse og styrke innenfra. Timen passer også godt for de som har ulike typer skader/helseplager/stress i hverdagen/tankekaos/lite overskudd eller bare vil gi seg selv en time med «egenbehandling».

Jeg har også en «kick-cancer» yoga-time onsdager kl 14.30. Her er det enkle øvelser, med lengre tid på pusteteknikk, meditasjon og avspenning. Timen er for de som har vært utsatt for skader/traumer f.eks. i forbindelse med kreftbehandling og trenger å gi kroppen og tankene økt hvile gjennom å stresse ned og koble av. I tillegg er det øvelser som skal styrke og balansere kroppen igjen og gi økt energi.

På timene mine kan du forvente ro og avspenning. Vi stresser ned, fokus er på oss selv og lytte til egen kropp og hva akkurat din kropp behøver, og her kan du gjøre akkurat som du selv vil, og ikke strekke deg noe lenger enn akkurat hva du behøver. Her er det ingen konkurranse. Målet er å få tak i sin egen pust og bevegelse og bygge opp indre balanse og styrke.