Meny
Søk

Tren med lette vekter :)

Lette vekter kan få musklene til å vokse like mye som tunge vekter, ifølge ny studie.

Du kan godt få større muskler ved å ta mange repetisjoner med relativt lette vekter. Det slår forskere fast etter å ha testet 18 unge menn som allerede drev med styrketrening. Mennene ble delt inn i to grupper. Den ene gruppen fulgte et styrketreningsprogram med så lav vekt at de klarte 25-35 repetisjoner per sett i hver øvelse. Den andre fulgte programmet med tyngre vekter og 8-12 repetisjoner. Alle gjorde de samme øvelsene - tre sett av hver - og trente til utmattelse. Slik trente de tre ganger i uken i åtte uker. Trening med tunge vekter ga størst styrkeøkning, mens lette vekter ga større utholdenhet. Derimot var det ingen signifikant forskjell på muskeltilveksten i verken triceps, biceps eller lårmusklene.

De 7 øvelsene: Benkpress, Militærpress, Bredt trekk til bryst, Sittende kabelroing, Knebøy med vektstang, Benpress i maskin, Benstrekk i maskin

Oppsummering: Musklene kan godt vokse også med lette vekter. Men det er ikke barnemat - man må fortsatt trene hardt.

Kilde: Aktivtrening.no og Journal of Strength and Conditioning Research