Personvern
Lukk X
Vi bruker informasjonskapsler. Dersom du fortsetter å bruke denne siden godtar du at informasjonskapsler blir brukt. [Les mer]

KMT-mammaer om trening under og etter graviditet

Det er ofte mye usikkerhet rundt temaet trening og graviditet. Her kan du lese om våre egne instruktørers erfaringer!

Våre fantastiske instruktører deler egne erfaringer

Av Villen Hernes

Det er ofte mye usikkerhet rundt temaet trening og graviditet. Derfor ønsket jeg å vite litt mer, og hvem er vel bedre å spørre enn våre egne, flotte instruktører med ferske og personlige erfaringer? Jeg samlet derfor et lite knippe spreke mammaer: Anette Skullestad, Linda Konningen, Mona Dalane og Therese Sjöborg Skurdal. Alle er instruktører på KMT, og alle har fått barn i løpet av det siste året.

F.v. Anette Skullestad m/Maren (6 uker), Linda Konningen,
Mona Dalane m/Erlend (8 mnd.)
Ikke tilstede da bildet ble tatt: Therese Sjöborg Skurdal m/Alfred (1 år)
og sønnen til Linda; Frank Victor (1 år).

Jeg tenkte at disse jentene er mye sprekere og trener mye mer enn mange andre hele tiden – baby eller ikke. Så viser det seg at de er helt vanlige: De har også dager de ikke strutter av overskudd. De hadde også plager under svangerskapet, smerter under lange fødsler og diverse vondter ukene etterpå.

Linda hadde et ubehagelig og tungt svangerskap med mange plager, etterfulgt av en tøff fødsel som endte i hastekeisersnitt.  Linda forteller: -Jeg var vant til å trene stort sett hver dag. Jeg spiste sunt, og gjorde ”alt” riktig. Likevel var jeg kvalm stort sett hele tiden, fikk tidlig bekkenløsning og la på meg 25 kilo. Mange tror at siden vi er i god form har vi enkle svangerskap og fødsler. Men, som alt annet, er det veldig individuelt. Man kan gjøre alt riktig, og likevel få det tøft.

Linda og Therese er førstegangsmammaer til ett-åringer, Mona har Erlend på 8 mnd. og Anette har 2: Maiken på 2 år og Maren på 6 uker. De er alle ganske vanlige,  rimelig spreke, og veldig menneskelige. Det som derimot skiller disse jentene fra endel andre, er at de tør å lytte til og stole på sine egne kropper.

Stol på kroppen din!

-Mange har gode råd om alt når det gjelder graviditet og barn. Det er godt ment, men ofte blir man mest forvirret av det, sier Mona. Selv fant jeg tidlig ut at jeg ikke skulle lese så mye på nettet, og ikke høre på så mange av disse rådene. Den beste guiden var meg selv. Anette er enig:
-Jeg tror det er viktig at man lytter til seg selv og sin egen magefølelse. At man ikke prøver å være eller gjøre noe man ikke har ork eller overskudd til. Det gjelder ikke minst trening, fortsetter hun. Er det dager du rett og slett ikke orker å dra på treningsstudioet, dropp det – med god samvittighet. Samtidig er det ofte nettopp litt aktivitet og bevegelse som får opp energien, så kanskje du kan prøve å gå en tur. Det viktigste er å ikke bli sittende fast i sofaen (hvis du ikke må pga. plager). Lytt til kroppen, den forteller deg det du trenger å vite.

Gravid – ikke syk

-Samtidig synes jeg man skal understreke og minne om at man ikke er syk når man er gravid, skyter Therese inn. -Det er ingenting å være redd for, og det er ikke farlig å trene! Dette er selvfølgelig ikke tiden for å starte en fitness-karriere, men har du krefter og energi og kroppen fungerer, så bruk den! Det er ikke alltid lett å vite hva man kan eller ikke og kanskje ikke alltid lett å få den informasjon man ønsker om dette temaet fra offentlig helsevesen. Ofte får man høre at man må være så forsiktig. Kan man i det hele tatt løfte? Er det farlig å løpe i trapper? Av frykt for komplikasjoner vegrer mange seg for å trene.

-  Den generelle anbefalingen fra myndighetene er at alle gravide med et ukomplisert svangerskap bør trene minimum 30 minutter med kondisjon om dagen 7 dager i uken. I tillegg anbefales alle med normale svangerskap å trene styrke - også de som ikke har trent dette tidligere. Det kan være med vekter eller funksjonell trening. På KMT har vi f.eks. Synrgy-timene – de er kjempebra!

For jentene er skjønt enige om at det var en klar fordel å være i god form under fødselen. Det er en hard påkjenning for kroppen uansett hvor lett det går – en skikkelig hard økt på alle måter. Man får ikke nødvendigvis en lettere fødsel, men det er ikke tvil om at man tåler den bedre.

Kroppen forandrer seg

Etter at man har født har mange veldig fokus på hvor mange kilo man har gått opp og at man skal raskt tilbake. Det synes jentene er helt feil: Det er viktig å ikke stresse. Kroppen forandrer seg. Alle instruktør-mammaene har alle vært avslappet i forhold til hvor lang tid det har tatt å ”få tilbake kroppen”. Linda, som i tillegg til å være instruktør også er veileder i livsstilsprogrammet Xtravaganza, har vært helt bevisst på å gi kroppen tid.

– Når du legger på deg 25 kilo og skal lede og inspirere en kjempeflink gjeng med folk som skal ned i vekt, kan det være lett å tenke at du svikter laget litt, jeg er jo liksom et forbilde. Samtidig er dette en naturlig prosess, og man kan fint gå opp mange kilo uten å drikke en eneste Cola.

-Jeg har ikke stresset med å gå ned kiloene, det har gått av seg selv. Det er ikke noe mål å gå fort ned i vekt, det er viktig at kroppen får tid. Ikke press deg og kos deg med babyen, sier Linda.

-Det er også greit å være klar over at en kilo ikke er en kilo. Selv veier jeg mindre nå enn før jeg ble gravid, men jeg har mistet endel muskelmasse, sier Mona.

-Det er mange som har kommentert at jeg ser så flott ut og har akkurat den samme kroppen som før,  men det er ikke sant, sier Anette, her er det mye som er forandret! Det viste seg blant annet at enkelte saltimer ikke egnet seg for meg, f.eks. Zumba der det er endel hopping. Trampoline og jogging er andre aktiviteter som ikke anbefales de første ukene etter fødselen. Mageøvelser kan man også ofte vente litt med, fordi magemusklene ofte deler seg. Det er gjerne slikt man må finne ut selv, som ingen forteller deg på sykehuset.

Trening i barseltiden – du bestemmer!

Når det gjelder trening etter fødselen gjelder det samme: Gjør det som føles riktig for deg,  lytt til kroppen. Ta deg tid til å nyte barnet uten dårlig samvittighet. Er du i form og er klar for trening, så trener du. Orker du ikke, så dropper du det.

-Selv var jeg på trening etter 9 dager , og hadde med Alfred på trening. Selvsagt startet jeg ikke med tunge økter i starten, men for meg var treningen med på å gi meg mer energi . Jeg var i fin form så det var riktig for meg. Jeg brukte salen mye når det ikke var timer. I starten sov han, og når han ble større brukte jeg ham som vekt. Fordi jeg har prøvd å tilpasse min trening når han er med,gleder han seg nå tydelig når vi kommer inn dørene på KMT. Det er også flere av kundene våre som har med bilsete med et stykk baby oppi, og det er bare trivelig, så lenge man ikke forstyrrer andre, selvfølgelig:-)

Therese og Alfred i salen

- Du kan også bruke treningen som egentid, sier Mona, som forteller at hun har en time hver fredag på KMT som bare er hennes.

-Er du likevel ikke helt klar til å dra fra nurket, er ikke det noen hindring. Mange er redde for å ta med seg  babyen på trening, men det er det ingen grunn til! Du kan også ta med småsøsken til å passe på, du kan amme, og du trenger ikke være redd for at babyen skriker, det er helt normalt! Man må ikke på treningsstudioet for å trene heller, man kan fint bake det inn i hverdagen.

Mor & barn-timer

Fra september til februar sist år hadde vi Mor&barn-timer som både var for gravide og for de som hadde født. Timene var en en suksess, selv om det naturlig nok var litt varierende antall deltakere på timene. Når noen skulle føde, f.eks., sier Anette... Fordelen med disse timene er at babyen er med, vi brukte dem også litt i treningen. Det er slett ikke umulig at vi starter en slik time igjen.

Både store og små koste seg på Mor&barn-timene

Bruk oss!

Uansett hva man ønsker og føler for, så anbefaler vi å bruke oss på KMT. Her har vi ressurser og kompetanse – og vi er her for å hjelpe deg! Gå på en saltime, spør instruktøren om du er usikker.

–Jeg synes det er veldig bra at kundene spør meg når de lurer på noe. Er det noe jeg ikke kan svare på der og da, sjekker jeg med kompetansen på huset og melder tilbake så fort jeg kan. I tillegg kan vi også som oftest tilpasse timene eller anbefale alternative øvelser eller bevegelser for de som er gravide, sier Anette. Linda er enig:

-Jeg har selv benyttet meg av tilbudet vårt: Da jeg kjente at jeg var klar for å begynne å trene igjen, bestilte jeg en PT-time. Selv om jeg har masse kunnskap om trening selv, er det godt å la noen andre ta ansvaret og fortelle meg hvor mine grenser går i en ny situasjon. Og så er det deilig med fullt fokus på meg selv, og glemme alt annet for en time. De andre hiver seg på anbefalingen - en PT-time er noe alle har glede og nytte av uansett om man er gravid, nybakt mamma ... eller pappa:-)


   

Utviklet av Bysant.no