Personvern
Lukk X
Vi bruker informasjonskapsler. Dersom du fortsetter å bruke denne siden godtar du at informasjonskapsler blir brukt. [Les mer]

Gå en tur!

Vi slår gjerne et slag for en god tur! Hos oss kan du også ta den på mølla!

 

9 gode grunner til å gå tur hver dag

1. Gåing gir deg bedre helse! Så lite som 15 minutter trening hver dag kan forlenge livet ditt med minst 3 år! Ifølge Folkehelseinstituttet får kun halvparten av landets voksne befolkning minst 30 minutter fysisk aktivitet hver dag.

2. Lav risiko for skader. Til forskjell fra løping hvor føtter, bein og knær utsettes for støt tilsvarende mange ganger kroppsvekten, er spasering skånsomt for kroppen. Tvert imot, så styrker gåing disse kroppsdelene, og reduserer risikoen for skader i fremtiden.

3. Gir deg fine legger, lår og rumpe. Vil du ha sterke og tonede legger, er gåing ideelt! Leggmusklene aktiveres for hvert eneste steg du tar når du går. Det samme gjelder lårene og rumpa (dog ikke i samme grad som leggene). For å involvere disse kroppsdelene i enda større grad, kan du forsøke å gå i motbakker.

4. Styrker kjernemuskulaturen. Når du går må en rekke muskler i rygg, mage og hoftene dine kontinuerlig jobbe for å stabilisere og holde kroppen din oppreist.

5. Hjelper deg å holde vekta. Ved moderat intensitet på spaserturen, vil en person på 70 kilo forbrenne omtrent 230 kilokalorier (kcal) pr. time. Ved svært høy intensitet (f.eks. rask gange i motbakke), forbrenner samme person opptil 500 kilokalorier pr. time. Veier du mer, forbrenner du enda mer.

6. Gir deg bedre kondisjon. Bedre kardiovaskulær form har en rekke helsefremmende effekter som bl.a. lavere blodtrykk, senker kolestrolet mm.

7. Kan gjøres nårsomhelst og hvorsomhelst. En enkel gåtur krever ingen forberedelser eller treningsutstyr av noe slag. Du trenger ikke planlegge treningsøkta på forhånd. Ser du en fin park når du kjører bil og får lyst til å røre deg litt, er det ingenting som forhindrer deg i å stoppe bilen og gå en tur.

8. Kan gjøres med hvemsomhelst. Ikke alle mennesker er interessert i eller har nødvendig utstyr og ferdigheter for å bli med på f.eks. slalåm, langrenn, fotball, sjakk eller styrketrening. En gåtur derimot stiller ingen krav til utstyr og kan tilpasset enhver form. Om den andre personen er i dårlig form, kan dere gå en kort rolig tur. Om den andre personen er i middels eller god form, hva er vel triveligere og mer sosialt enn å ta en markatur med nistepakke og kaffe på termosen?

9. Sur, lei deg eller deprimert? Den mest effektive måten å endre en sinnstilstand på er å gjøre noe fysisk. Knytt på deg skoene og gå en kjapp spasertur – eller lang (om du er virkelig langt nede). Det virker hver eneste gang.

 

Kilde: http://treningstips.org/9-grunner-til-a-ga-tur/#ixzz2OCpsMCsQ

 

 

 


   

Utviklet av Bysant.no