Personvern
Lukk X
Vi bruker informasjonskapsler. Dersom du fortsetter å bruke denne siden godtar du at informasjonskapsler blir brukt. [Les mer]

Disse tingene bør du tenke på når du skal starte treningen

To erfarne personlige trenere i Family Sports Club, Jørgen Undrum og Thomas Dalen deler sine beste tips for å gjøre treningen til en god vane.

Slutt å utsette

- Det er vanlig at man utsetter treningsoppstarten, kommenterer Undrum og fortsetter:

- Det blir ikke noe lettere på mandag, i januar eller etter sommerferien. Skal du tenke slik, passer det aldri å starte å trene.

Han får støtte av Dalen:

- Mange trener først og fremst for å få et energioverskudd, og det er fysisk aktivitet som skal til for å få den ekstra energien i hverdagen.

Sett deg realistiske mål

- Ikke gå for hardt ut. Legger du opp til mange økter og høy belastning med en gang, blir du skuffet hvis du ikke får det til. Uten mestring er det også mindre sannsynlig at du fortsetter, sier Dalen.

Ifølge Undrum er det kontinuiteten i treningen over tid som gir effekt.

- Start med å trene et par ganger i uken. Får du til en ekstra økt, se på det som en bonus. Det er lov å synes at trening er både kjedelig og tungt, men faktumet er at det er veldig få som misliker følelsen av å ha trent.

Ha faste avtaler

- Å få tid til å trene i en travel hverdag, handler om å være strukturert og prioritere, sier Undrum og fortsetter:

- Av og til får du bare til én økt i løpet av uken, og det må være greit. Ikke gå helt i kjelleren eller gi opp av den grunn.

Dalen anbefaler å se etter ledige øyeblikk som kan brukes til trening.

- Kanskje du kan ta deg en økt mens poden trener. Mange synes også at det hjelper å ha faste treningsavtaler for å få hverdagsplanleggingen til å gå opp.  

Kom deg ut av komfortsonen

Du trenger ikke å ta deg helt ut hver eneste gang du trener, men resultatene kommer først  når du pusher deg selv forbi det som er komfortabelt.

- Kjører du ti kilo i benkpress, blir du god på akkurat det, løfte til kilo i benkpress, men du blir ikke nødvendigvis noe sterkere, kommenterer Dalen og utdyper:

- Det er viktig å ha fokus på intensitet og belastning under gjennomføring av treningsøktene. Bruker du tid på å lese avisen eller ta de lange samtalene med en venn eller venninne, går dette ofte ut over både effektiviteten og resultatene.

Ifølge Undrum kan det i starten være vanskelig å vite hva du skal gjøre og hvor hardt du skal ta i. Få derfor litt hjelp med å finne riktig intensitet og belastning.

- Mange av mine kunder blir overrasket over hvor mye vi rekker i løpet av en økt, sammenliknet med hva de får til på egenhånd. For de aller fleste vil det å kjøre på litt tøffere og ta mer i ha en betydelig effekt på fremgangen.

Lær deg teknikken

Uansett om du er nybegynner eller har trent en stund, kan det lønne seg å få hjelp med teknikken.

- Selv profesjonelle styrkeløftere blir aldri utlært. Vi har alle godt av å pusse på teknikken, spesielt hvis du skal begynne å løfte litt tyngre vekter, råder Undrum.

Teknikkvideoer på nett kan være et fint hjelpemiddel, men det er samtidig vanskelig å vite om øvelsen faktisk vises riktig.

- Vi er bygd forskjellig. Som oftest er det mye enklere å forstå hva som skal gjøres når noen viser bevegelsesbanen og korrigerer underveis, forklarer Dalen.

Varier treningsform og -intensitet

Skal du holde motivasjonen ved like kan det lønne seg å bytte på ulike treningsformer.

- Varier mellom utholdenhets- og styrketrening i løpet av uken, og test for all del saltimer. Spinning kan være kjempegøy, selv om du misliker å sykle ute, sier Dalen.

Skal du bli sterkere eller bedre i en spesiell øvelse eller aktivitet, krever det likevel at du trener på noe av det samme over tid.

- Det er slik vi oppnår progresjon. Husk også at en moderat mengde trening over tid gir en langt bedre helseeffekt enn kortvarige perioder med mye og kanskje hard trening, sier Undrum.

Husk på kostholdet

For å få maks effekt av trening er kostholdet viktig, spesielt hvis du skal ned i vekt.

- Det er vanskelig å forbrenne mer enn 15 kilokalorier per minutt, men vesentlig enklere å spise 400 kilokalorier på det samme minuttet, sier Dalen.

Undrum har inntrykk av at en del nettopp spiser mer enn de tror.

- Andre spiser derimot for lite på dagtid, så ryker det når det kommer til kvelden. Mange gjør det også vanskelig for seg selv ved å ha en alt eller ingenting-tankegang og strenge leveregler, forklarer han og utdyper:

- De gode vanene er de du kan leve med resten av livet. Det går ikke hvis alt blir ødelagt hver gang du blir bedt på middag eller ikke rekker å trene.

Personlige trenere: 

          Brede

          Rune

          Kjersti

          Camilla

          Ingvild

          Sondre 

  

Utviklet av Bysant.no