Meny
Søk

Ansiktsyoga

Med Julia Rippel

Kurs med Julia Rippel i Ansiktsyoga

I dagens samfunn ser vi at fokus på helse og livsstil vokser i takt med den økende kunnskapen og nyeste forskningen på dette omradet. Vi vet nå at det å sette av tid til trening og kosthold, er en verdifull investering i oss selv og vår egen livskvalitet. Resultatene vi får i form av blant annet økt psykisk og fysisk overskudd kommer også menneskene rundt oss til gode. Men til nå er det en viktig del av kroppen som har blitt oversett når det kommer til fysisk aktivitet, nemlig ansiktet. 

På den lille flaten ansiktet utgjør, finner vi i alt 57 muskler, noe som sier utrolig mye om hvor viktig ansiktet er for oss. Mer enn noe annet er det ansiktet vi møter verden med.  Og å jobbe med musklene i ansiktet, dreier seg derfor ikke bare om skjønnhet, men utvikler også vår evne til å utrykke følelser og kommunisere med omgivelsene.

Hvorfor ansiktsyoga virker

Til sammenligning, hvis jeg hadde tilbudt deg valget mellom en krem som lovet  strammere lår og bakende, samt reduksjon av cellulitter, eller et godt sammensatt treningsprogram som måtte utføres konsekvent over lengre tid, så vet vi begge hvilket alternativ som hadde gitt de beste resultatene.  Det finnes ikke en eneste krem på markedet som kan utrette noe i nærheten av det en fast treningsrutine kan, og det vil sannsynligvis aldri komme en slik krem heller.  
Det samme prinsippet gjelder  også for ansiktet.

Til forskjell fra andre muskler, mangler ansiktsmusklene fester, derfor skaper vi lett rynker og linjer når vi bruker dem. Enkelte behandlingsformer søker derfor å lamme disse musklene. Og selv om dette kanskje gir fotogene resultater, vil ansiktet oppleves som livløst og lite engasjert, i verste fall avisende eller uvennlig. Spenninger eller under utviklede ansiktsmuskler kan også ha den effekten. 

Gjennom ansiktsyoga isolerer vi og jobber  konsekvent med enkelte muskler. Slik strammer vi opp ansiktet og når musklene øker i volum løfter det og glatter ut den overliggende huden. Ansiktet åpnes og får et friskere og mer våkent  utrykk. Det tilfører fylde og skaper klarere konturer. I tillegg øker det blodsirkulasjonen noe som gir huden mer glød og  øker effekten av eventuelle pleieprodukter. 

Spenninger  i de nedre lagene av huden kan føre til trykk på blodkar, som hindrer opptak av næring til det øvre hudlaget. Gjennom å jobbe med dette øker vi derfor også opptak av næring til huden gjennom kosten. Ansiktsyoga kan også redusere spennings hodepiner.  

I likhet med resten av musklene i kroppen er noen ansiktsmuskler under utviklede og slappe, andre overstimulert eller stive. Dette vil på sikt jevne seg ut med et godt ansiktsyoga program og slik føre til økt symmetri i ansiktet. 

Forskning fremholder at det vi opplever som vakkert er symmetriske, avslappede og levende ansikter, med god mimikk og glød. Alt dette forsterker du gjennom ansiktsyoga.

Hvor mye og hvor ofte

I likhet med annen trening, må et ansiktsyoga program følges konsekvent opp. Det behøver derimot ikke å ta så lang tid. 10 – 20 minutter morgen og kveld vil gi raske og gode resultater. (...) 

Hvor lang tid vil det ta før jeg ser resultater

Siden ansiktsmusklene er tynnere og mindre enn dem i kroppen for øvrig og fettprosenten her er veldig lav. Vil du, hvis du setter av tid daglig til ansiktsyoga og har fått satt sammen et godt program, se endringer allerede etter 2 uker.

Kurs i ansiktsyoga starter onsdag 16. januar og varer frem til 13. mars. ( med unntak av vinterferien i uke 8) Kurset koster kr 1800,- 

Påmelding på nettsiden, sogne@fsc.no eller i resepsjonen.