Personvern
Lukk X
Vi bruker informasjonskapsler. Dersom du fortsetter å bruke denne siden godtar du at informasjonskapsler blir brukt. [Les mer]

Anbefaler musikk til trening

Forskning viser at spiller du musikk når du trener kan du øke din prestasjon med opptil 20 prosent. Her får du musikktips!

 

Forskning utført ved Brunel University academic viser at hører du på musikk du liker kan din prestasjon under trening øke med opptil 20 prosent. Musikken medførte at følelse av trøtthet ble redusert og evne til å utføre motorisk vanskelige oppgaver økte. Dr. Karageorghis mener derfor at hver enkelt av oss bør utarbeide sin egen spilleliste som kan høres på under trening for å få optimalt utbytte.

Forskningsrapporten viser til roeren James Cracknell som vant gullemedalje i Sydney-olympiaden i år 2000. Han hadde hørt på Red Hot Chilli Peppers album ”Blood Sugar Sex Magik” under oppvarmingen til løpet. Musikken hjalp utøveren å oppnå et optimalt spennings- og aggresjonsnivå.

Hva er den vitenskapelige forklaringen på denne sammenhengen?
Tempo i musikken påvirker hjertefrekvensen vår. Forskningsrapporten viser at musikk med raskt tempo passer best til trening med intensitet fra 75 % av maksimal hjertefrekvens,mens rolig musikk passer best til restitusjon og uttøyning når pulsen er lavere.

Oppsummert viser forskningen til Dr.Karageorghis:
1.    Musikk kan ta bort tankene om at man er slitne.
2.    Musikk kan brukes som stimuli før trening og konkurranse (musikk med høyt tempo), eller gi en beroligende effekt ved nervøsitet (musikk med rolig tempo).
3.    Å bruke rytmen til musikken i dine bevegelser øker prestasjon og kan forlenge hvor lenge du holder ut.
4.    Musikk kan bedre ervervelsen av motoriske ferdigheter og skape et miljø hvor man lettere kan lære nye bevegelser.

Det er altså opp til hvert enkelt individ å velge musikk som driver og inspirer dem. For å få maksimal prestasjon, tilpass treningen med musikk som har høyt tempo til hard trening, og musikk med lavere tempo til restitusjon og uttøyning. Dr. Karegeorghis bruker denne teknikken på sine egne utøvere i tøffe sirkeltreninger og han oppdaget en økning på 18 prosent i motivasjon.

Også norske Audun Myskja, overlege og spesialist i nevrologisk musikkterapi, mener du vilkunne prestere uhyre mye mer hvis du lytter til god musikk når du er på trening.
- Ifølge studier kan musikk til trening øke yteevnen med rundt 20 prosent, opplyser Myskja til Kvinneguiden.no

Gjør trening mer lysbetont
Legen mener at riktig treningsmusikk har en god puls som verken er for langsom eller for oppjaget, og som gir et ”løft” som hjelper deg å yte bedre.
- Det er lurt å eksperimentere med ulike typer musikk. Enkelte har faktisk funnet at klassiske stykker gir dem best støtte til å yte mer under trening, sier han.

Myskja har blant annet et doktorgradsprosjekt i musikk på sykehjem, leder nasjonalt treningsprosjekt for Parkinsons-pasienter og er fagveileder for Nasjonalt senter for kultur og helse. Han har erfart at musikk kan stimulere og gi bedre ytelse, gi ro og avstressing, og også kan hjelpe oss til å endre negative tanker og følelser.
- Jeg har gjort flere vitenskapelige studier med Parkinsons-pasienter som viser at musikk med riktig takt kan gi økt opplevelse av motivasjon og energi, og bedre koordinasjon, flyt og symmetri under gange. Pasientene sier at musikk gjør det mer lystbetont å trene, forteller legen.

Musikkforslag til ulik intensitet:
 
55% Max HR 
 The Best – Tina Turner
 Lifted – Lighthouse Family
 Back to Life – Soul II Soul
 Spring from “The Four Seasons” - Vivaldi

65% Max HR 
 Keep on Running – The Spencer Davis Group 
 Don’t Stop Til You Get Enough – Michael Jackson 
 I Will Survive – Gloria Gaynor 
 Radetzky March - Johann Strauss

75% Max HR 
 Born to be Wild - Steppenwolf
 Movin’ Too Fast - Artful Dodger & Romina Johnson
 I Feel Good – James Brown
 Troika - Prokofiev

85% Max HR 
 The Heat Is On - Glenn Frey
 Reach – S Club 7
 Everybody Needs Somebody to Love – The Blues Brothers
 William Tell Overture - Rossini

Noen flere treningsfavoritter:
Dag Otto Lauritzen, tidligere toppsyklist og ekspertkommentator:

Human - The Killers
Another One Bites The Dust - Queen
Mercy - Duffy
Another Brick In The Wall - Pink Floyd
I Need You Tonight - INXS

Sjukjemper Ida Marcussen:
 
Down for Whatever - Kelly Rowland ft. The WAV.s
Riverside - Sidney Samson
One - Scooter
Shake It - Lee Cabrera ft. Alex Cartana
Calibria 2007 - Enur ft. Natasja

Margaret Aase, verdensmester i både sport- og brasiliansk jiu-jitsu, og deltaker i TV-programmet «Norges beste fighter»:
 
Desabafo - Marcelo D2 ft. Claudia
Danza Kuduro - Lucenzo ft. Don Omar
Boladona - Tati Quebra Barraco
You Be Killin Em - Fabulous
Shake Señora - Pitbull

Kristian Jøranson, helsestudioansvarlig ved Spicheren:
 
The Pot - Tool
Cut Like Diamonds - Span
Back in Black - AC/DC
You Could Be Mine - Guns n’Roses
The Trooper - Iron Maiden

Kilder:
trening.no
kvinneguiden.no
aftenposten.no
Journal of Sport & Exercise Psychology, 2005, Music increases sporting performance levels by up to 20 per cent

 

 


   

Utviklet av Bysant.no