Personvern
Lukk X
Vi bruker informasjonskapsler. Dersom du fortsetter å bruke denne siden godtar du at informasjonskapsler blir brukt. [Les mer]

9 råd mot forkjølelse

De ni rådene er frontlinjesoldatene dine i kampen mot forkjølelse.

Følg dem, så vil imunforsvaret stå sterkt og ugjennomtrengelig hele vinteren.

 

 
1. Smil til livet
Glede, optimisme, et positivt livssyn og avslappethet er effektive midler mot forkjølelse. Det blir langt vanskeligere for angripende og hosteskapende virus å få fotfeste når du er glad! Negative tanker, stress og et trist syn på tilværelsen virker derimot som et kraftig bombardement mot immunforsvaret.
 
2. Bruk tid med venner
Jo flere venner du har, desto mindre forkjølet blir du. Mennesker med bare 1–3 gode venner blir fire ganger oftere forkjølet enn dem som har sosiale tilknytninger til flere personer. Et godt sosialt nettverk styrker trolig immunforsvaret og dermed motstandskraften mot forkjølelsesvirus.
 
3. Beveg deg
Ved å holde deg i aktivitet styrker du kroppens motstandskraft og holder forkjølelsen unna livet. Det påviste en undersøkelse som lot en gruppe kvinner trene i 45 minutter hver dag de fleste av ukedagene. Dermed slapp de unna halvparten av forkjølelsene. Du kan alltids trene utendørs, for den kalde luften styrker slimhinnene. Svært intensiv trening kan imidlertid svekke immunforsvaret i noen dager.
 
4. Vask hendene, og hold pusten
Forkjølelse smitter spesielt fra fingrene når de har vært i kontakt med nese og øyne. Vask derfor hendene ofte. Husk også å holde pusten når noen nyser rett mot deg.
 
5. Varm føttene
I et forsøk måtte testpersoner sitte med føttene i en balje med kaldt vann, og de ble tre ganger så ofte forkjølet som testpersonene med varme føtter. Så husk sokkene.
 
6. Spis sunt og variert
Grønnsaker og frukt gir deg hele spekteret av vitaminer, mineraler og sunne plantestoffer som styrker immunforsvaret. Husk også krydder som ingefær og hvitløk, samt te – gjerne den grønne, som er full av antioksidanter.
 
7. Fyll D-vitaminlagrene
D-vitamin er viktig for å styrke immunforsvaret. Vi mangler spesielt D-vitamin om vinteren når solen ikke skinner nok til at huden kan danne vitaminet selv. Ta tilskudd hver dag, og spis fet fisk. Høye doser C-vitamin forebygger derimot ikke forkjølelse.
 
8. Stress ned
Når to mennesker puster inn samme mengde forkjølelsesvirus, er det den mest stressede som er mest utsatt for å bli syk. Stress og mas reduserer motstandskraften slik at virus lettere får innpass.
 
9. Stump røyken
Røyking gjør deg dobbelt så utsatt for å bli forkjølet. Dels svekker røyking immunforsvaret, dels skader røyken slimhinnene, slik at viruset lettere kan feste seg. Dessuten vil røyking også gjøre det vanskeligere for deg å stå imot en lungebetennelse.

Kilde: www.iform.nu

 

Ny medlem? Send in 

Medlemsintervju

Følg oss på

Family Sports Club Halden stolt sponsor av:

PERSONLIGE TRENERE

Christer

Malin

Gine

Annette

Prabhu

Christina

   

Utviklet av Bysant.no