Personvern
Lukk X
Vi bruker informasjonskapsler. Dersom du fortsetter å bruke denne siden godtar du at informasjonskapsler blir brukt. [Les mer]

4 av 10 trener på tom mage

Du kan hente ut et større treningsutbytte dersom du spiser riktig i forbindelse med treningen.

Du kan hente ut et større treningsutbytte dersom du spiser riktig i forbindelse med treningen.

Vi trener som aldri før, men kunne hentet ut mye større utbytte av treningen hvis vi spiste riktig i forbindelse med treningen. I følge en ny undersøkelse står det dårlig til med nordmenns kunnskap på dette området. Tre av ti nordmenn hadde som nyttårforsett å trene mer i 2010. 7 av 10 nordmenn trener minst én gang i uken, viser undersøkelsen som ble gjennomført av TNS Gallup på vegne av TINE i desember 2009. Mange kunne fått større utbytte av treningen. Det er nemlig en vesentlig sammenheng mellom når og hva man spiser og hvilket utbytte treningen gir.

De som trener oftest synder mest
Undersøkelsen viser at syv av ti mener det å spise og drikke i forbindelse med trening har en positiv effekt på treningsresultatet. Det er flest yngre mennesker som mener dette har en meget stor effekt på treningsresultatet. Likevel er det om lag fire av ti som svarer at de jevnlig trener på tom mage, dette utgjør nesten 1,5 millioner nordmenn. Og det er de som trener tre ganger i uken eller oftere som synder mest. Over 20 prosent av disse trener alltid eller ofte på tom mage.

For å hente ut maksimal effekt av treningen så raskt som mulig er det viktig å få i seg riktig næring innen 30 minutter etter trening. Da er nemlig kroppens celler ekstra åpne for å ta til seg næring og det er viktig å fylle på med karbohydrater, proteiner og væske. Dette er det kun omlag fire av ti som faktisk gjør, i følge undersøkelsen.

20 prosent i undersøkelsen mener også at det er vanskelig å vite hva som er best å spise i forbindelse med trening.

Riktig næring før, under og etter trening
- Når du skal trene er det viktig at kroppen har riktig og nok energi til å gjennomføre treningen uansett hvilket nivå du er på. Underveis er det viktig å erstatte væsketapet. Ikke minst er det viktig å hjelpe kroppen med å bygge seg opp igjen med en gang treningen er avsluttet, Da vil du få mer overskudd på treningen, du får kreftene raskere tilbake etterpå og musklene får byggesteinene de trenger til vekst og vedlikehold.

Ny medlem? Send in 

Medlemsintervju

Følg oss på

Family Sports Club Halden stolt sponsor av:

PERSONLIGE TRENERE

Christer

Malin

Gine

Annette

Prabhu

Christina

   

Utviklet av Bysant.no